Harjoitusten rakenne

(Päivitetty 24.5.17)

Kuva: Elppi Hyvärinen

Saksalaisen pitkämiekan ja messerin treeneissä Kuopiossa käytetty aika jakaantuu yleensä selkeästi kolmeen osaan: alkulämmittely/kunto-osio, tekniikkaharjoittelu, vapaamiekkailuharjoittelu.

ALKUTERVEHDYS

Harjoituksen alkavat aseen kanssa tehtävällä tervehdyksellä, joka onkin kutakuinkin ainoa harjoituksen “rituaali”.  Alkutervehdyksessä on mukana ehkä ripaus historiaa ja se on samalla merkkinä kaikille siitä, että tästä eteenpäin keskitytään treenaamiseen.

Vaikka rituaaleja nyt ei enempää olekaan, niin toki tietyt tavat ja turvallisuuskäytännöt tulee olla kaikkien vakiokävijöiden tiedossa: Seuran turvallisuus- ja käytösohjeet.

KUNTO-OSIO

Tervehdyksen jälkeen vuorossa on alkulämmittely. Alkulämmittely laajenee alkulämmittelystä kunnonkohotuksen suuntaan. Merkittävässä ja aktiivisen kehittelyn alla tässä osassa treenejä ovat kamppailulajin taustan omanneen saksalaisen Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä ”contrology”, johon nykyään viitataan usein Pilates-nimikkeellä. Tähän käyttöön tulisi treenaajien hommata jumppamatto, ellei sellaista jo ole.  Aika hyvin on treenaamiseen vakavammin suhtautuneet näitä huikean kymmenen euroa mattoja hankkineetkin. Muutenkin on selkeästi nähty treenaajien alkaneen suhtautua tähän osaan enemmän tosissaan, kuin ehkä joskus aikaisemmin, jolloin alkulämmittely oli vain välttämätön paha. Lisätietoa: Pilates-oppeja miekkailun tueksi -artikkelista.

TEKNIIKKAOSIO

Tekniikkaosiossa käydään nimensä mukaisesti läpi tekniikkaa, mutta myös mm. liikkumista ja etäisyyden hallintaa. Tässä riittää yleensä kaikille varustukseksi miekkailumaski ja kevyemmät hanskat. Varusteet eivät tosin yleensä ole haitaksi tässäkään vaiheessa.

Treenien osallistujat vaihtelevat aika paljon. Jos treeneissä on paikalla enemmän kokemattomampia treenaajia, käydään tässä osiossa läpi enemmän perusteita. Tällöin on myös erityisen olennaista, että kokeneimmat ovat kokemattomimpien pareina. Tämä edesauttaa kokemattomamman oppimista eksponentiaalisesti verrattuna siihen, että kokemattomimmat treenaisivat keskenään.

Unohtakaa rivimuodostelmat

Ennen vanhaat harjoitusten inserteissä seistiin rivissä, mutta tästä käytännöstä olen jo neljä vuotta pyrkinyt eroon omissa treeneissäni. Miksi näin? Lue siitä Yhdessä yksin rivissä -artikkelista.

SONY DSC

Kuva: Pentti Kokki

VAPAAMIEKKAILUHARJOITTELU

Pyrimme säännönmukaisesti myös vapaamiekkailuharjoitteluun treenien loppupuolella. Tämä tapahtuu tilannekohtaisesti pitkämiekoilla, messereillä tai dussackeilla. Näissä harjoituksissa treenaajat jaetaan varustetason mukaan kolmeen ryhmään: T-paita päällä treenaavat, vajaavarusteiset ja täyden vapaamiekkailusetin omaavat.

Harmillisen vähän on täydenvarustuksen omistavia, mutta sitä kannattaa pitää ainakin pidemmän tähtäimen tavoitteena. Maski, kovat miekkailuhanskat, kyynärpää-kyynärvarsisuojat ja kaulasuojus -paketilla pääsee jo aika napakkaan treenaamiseen. Vapaamiekkailuvarusteiden järkevästä hankintajärjestyksestä löytyy tietoa Miekkailuvarusteiden kokoaminen alkaa maskista -artikkelista.

Kuva: Paula Vesterinen

Vapaamiekkailuharjoitteiden ryhmäjako

1) T-paita päällä treenaavat. Minimivarustus:

  • Miekkailumaski.
  • Hema-käyttöön soveltuva miekka, suosituksena feder-tyyppinen miekka.
  • Suosituksena kevyet miekkailuhanskat, tai edes jonkinlaiset käsineet.

2) Vajaavarusteisiin luetaan sellaiset, joilla on minimissään:

  • Feder-tyyppinen pitkämiekka tai messer.
  • Maski
  • Kovat suojahanskat
  • Kyynärvarsi-olkapääsuojukset
    …mutta ei täyttä settiä vapaamiekkailuvarusteita.

3) Täyden vapaamiekkailusetin omaaviin lasketaan mukaan sellaiset, joilla on nämä varusteet:

  • Feder-tyyppinen pitkämiekka tai messer.
  • Maski 1600N
  • Maskin takasuojus suojaamassa niskaa ja takaraivoa
  • Kyynärpääsuojat
  • Kyynärvarsisuojat
  • Polvisuojat
  • Säärisuojat
  • Alasuoja miehillä
  • Kaulasuojus
  • Miekkailutakki
  • Plastron -rintasuojus
  • Kovat miekkailuhanskat
  • Suosituksena: Historialliseen miekkailuun tarkoitetut miekkailuhousut (tulevaisuudessa pakolliset).
  • Suosituksena: Alasuoja naisille.

Varustelaukut varusteiden mukaan

…ja miten rahdata kaikki nämä treeneihin? – Hommaamalla kelvolliset varustelaukut: Miekkailu on välineurheilua …ja varustelaukkuja.

Huonokuntoiset varusteet eivät kelpaa

Huonot ja huonokuntoiset varusteet eivät kelpaa. Huonoin mahdollinen varuste on sellainen, joka näyttää suojaavan, mutta ei sitten kunnolla suojaakaan. Esimerkiksi polvisuojat eivät saa liukua paikaltaan helposti ja miekkailumaskin täytyy sopiva ja hyvässä kunnossa. Polvisuojien on suojattava myös nivelten sivut ja säärisuojien on suojattava sääriluu polvisuojasta jalkaan, eikä polvisuojan ja säärisuojan väliin saa jäädä suojaamatonta kohtaa.

LOPPUTERVEHDYS

Harjoituksen päättyvät samalla aseen kanssa tehtävällä tervehdyksellä, kuin alkoivatkin.

– M!ka –