Harjoitusten rakenne

(Päivitetty 7.12.17)

“Fuenff worter, vor noch swah stark indes, an den selben woertyern leit alle kunst, meister lichtnawers”
”Viisi sanaa, ennen, jälkeen, heikko, vahva, samanaikaisesti, näihin sanoihin perustuu koko mestari Liechenauerin oppi”

Maanantaisin pääteema on Saksalaisessa pitkämiekassa ja torstaisin messerissä. Halutessaan voi pitkämiekka-treeneihin osallistua messerillä ja päinvastoin. Torstaina lisäaseina treeneissÄ ovat tikari, sirppi ja dussack.

Treeneissä Kuopiossa käytetty aika jakaantuu yleensä selkeästi kolmeen osaan: alkulämmittely/kunto-osio, tekniikkaharjoittelu, vapaamiekkailuharjoittelu.

ENNEN TREENEJÄ

Tule ajoissa paikalle ja kokoa varusteesi valmiiksi, niin, että olet harjoitusten alkaessa valmiina osallistumaan.

ALKUTERVEHDYS

Harjoituksen alkavat aseen kanssa tehtävällä tervehdyksellä, joka on kutakuinkin ainoa harjoituksiemme “rituaali”.  Alkutervehdyksessä on mukana ehkä ripaus historiaa ja se on samalla merkkinä kaikille siitä, että tästä eteenpäin keskitytään treenaamiseen.

TUTUSTU KÄYTÖS- JA TURVALLISUUSOHJEISIIN

Vaikka rituaaleja ei enempää olekaan, niin toki tietyt käytöstavat, treenivaatetus ja turvallisuuskäytännöt tulee olla kaikkien seuran jäsenten tiedossa, ks. Seuran turvallisuus- ja käytösohjeet. Kaikki säännöt, liittyivät ne sitten varustukseen, käytökseen tai turvallisuuteen, ovat merkityksellisiä.  Kaikki ne tukevat seuran etua, imagoa ja harjoittelun turvallista, sujuvaa sekä rentohenkistä toteutumista.

Sääntöjen noudattaminen kertoo myös siitä, että jäsen kunnioittaa seuraa, sen tapoja, perinteitä ja muita jäseniä.

This slideshow requires JavaScript.

Yllä kuvia pitkämiekka treeneistä. (kuvat: Jenna Kallio, Elppi Hyvärinen,Paula Vesterinen, Pentti Kokki)

KUNTO-OSIO

Tervehdyksen jälkeen vuorossa on alkulämmittely. Alkulämmittely laajenee alkulämmittelystä kunnonkohotuksen suuntaan. Alkulämmittelyyn osallistuminen on vammojen ehkäisyn vuoksi pakollista.  Jos harjoittelija ei voi tehdä vamman tai jonkun muun seikan vuoksi jotain alkulämmittelyharjoitetta, hänen tulee tehdä sen sijaan jokin korvaava lämmitelyharjoite.

Merkittävässä ja aktiivisen kehittelyn alla tässä osassa treenejä ovat kamppailulajin taustan omanneen saksalaisen Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä ”contrology”, johon nykyään viitataan usein Pilates-nimikkeellä. Tähän käyttöön tulee treenaajien hommata jumppamatto. Treenaamiseen vakavammin suhtautuneet harrastajat ovat hyvin näitä kymmenen euroa mattoja hankkineetkin.

Muutenkin on selkeästi nähty treenaajien alkaneen suhtautua tähän osaan enemmän tosissaan, kuin ehkä joskus aikaisemmin, jolloin alkulämmittely oli vain välttämätön paha. Lisätietoa: Pilates-oppeja miekkailun tueksi -artikkelista.

”Motus das worte schone, ist des fectens eyn hort und krone”
”Liike tuo kaunis sana on miekkailun sydän ja kruunu”

TEKNIIKKAOSIO

Tekniikkaosiossa käydään nimensä mukaisesti läpi tekniikkaa, mutta myös mm. liikkumista ja etäisyyden hallintaa. Tässä riittää yleensä kaikille varustukseksi miekkailumaski ja kevyemmät hanskat.

Varusteet eivät tosin yleensä ole haitaksi tässäkään vaiheessa. Toisaalta, varusteet eivät tee miekkailijaa, vaan positiivinen treeniasenna ja harjoitteleminen.

Treenien osallistujat vaihtelevat aika paljon. Jos treeneissä on paikalla enemmän kokemattomampia treenaajia, käydään tässä osiossa läpi enemmän perusteita. Tällöin on myös erityisen olennaista, että kokeneimmat ovat kokemattomimpien pareina. Tämä edesauttaa kokemattomamman oppimista eksponentiaalisesti verrattuna siihen, että kokemattomimmat treenaisivat keskenään.

Unohtakaa rivimuodostelmat, mutta seuratkaa opetusta

Ennen vanhaat harjoitusten inserteissä seistiin rivissä, mutta tästä käytännöstä on jo vuosikausia pyritty eroon. Miksi näin? Lue siitä Yhdessä yksin rivissä -artikkelista.

Harjoitusten insertit ovat hetki, jolloin kaikkien tulee keskittyä opetukseen. Niiden aikana ei harjoitella, eikä puhuta, eikä häiritä muulla meteleillä. Olennaista on ymmärtää, miksi tehdään mitäkin, syyt ja seuraukset. (Harjoitusten käytösohjeet 7§ )

 

This slideshow requires JavaScript.

Yllä kuvia messer treeneistä. (Kuvat: Elppi Hyvärinen, Paula Vesterinen, mika Vesterinen)

VAPAAMIEKKAILUHARJOITTELU

Pyrimme säännönmukaisesti myös vapaamiekkailuharjoitteluun treenien loppupuolella. Tämä tapahtuu tilannekohtaisesti pitkämiekoilla, messereillä tai dussackeilla. Näissä harjoituksissa treenaajat jaetaan varustetason mukaan kolmeen ryhmään: T-paita päällä treenaavat, vajaavarusteiset ja täyden vapaamiekkailusetin omaavat.

Varusteiden hankkimista kannattaa pitää ainakin pidemmän tähtäimen tavoitteena. Maski, kovat miekkailuhanskat, kyynärpää-kyynärvarsisuojat ja kaulasuojus -paketilla pääsee jo aika napakkaan treenaamiseen. Vapaamiekkailuvarusteiden järkevästä hankintajärjestyksestä löytyy tietoa Miekkailuvarusteiden kokoaminen alkaa maskista -artikkelista.

VAPAAMIEKKAILUHARJOITTEIDEN RYHMÄJAKO

1) T-paita päällä treenaavat. Minimivarustus:

  • Miekkailumaski.
  • Hema-käyttöön soveltuva miekka, suosituksena feder-tyyppinen miekka.
  • Suosituksena kevyet miekkailuhanskat, tai edes jonkinlaiset käsineet.

2) Vajaavarusteisiin luetaan sellaiset, joilla on minimissään:

  • Feder-tyyppinen pitkämiekka tai messer.
  • Maski
  • Kovat suojahanskat
  • Kyynärvarsi-olkapääsuojukset
    …mutta ei täyttä settiä vapaamiekkailuvarusteita.

3) Täyden vapaamiekkailusetin omaaviin lasketaan mukaan sellaiset, joilla on nämä varusteet:

  • Feder-tyyppinen pitkämiekka tai messer.
  • Maski 1600N
  • Maskin takasuojus suojaamassa niskaa ja takaraivoa
  • Kyynärpääsuojat
  • Kyynärvarsisuojat
  • Polvisuojat
  • Säärisuojat
  • Alasuoja miehillä
  • Kaulasuojus
  • Miekkailutakki
  • Plastron -rintasuojus
  • Kovat miekkailuhanskat
  • Suosituksena: Historialliseen miekkailuun tarkoitetut miekkailuhousut (tulevaisuudessa pakolliset).
  • Suosituksena: Alasuoja naisille.

This slideshow requires JavaScript.

Yllä kuvia tikaritreeneistä. (kuvat: Mika Vesterinen, Paula Vesterinen)

 

TREENIVAATTEIDEN VÄRIT
(Harjoitusten käytösohjeet 11§ )

Paita: Keltainen tai valkoinen.
Housut/housut & sukat: Musta, tai musta-keltainen.

Vapaamiekkailuvarusteet vapaasti: Värikoodit ovat käytössä vain ns. kevyessä treenivarustuksessa. Vapaamiekkailuvarusteiden värit jokainen valitsee yksilöllisesti.

VARUSTELAUKUT VARUSTEIDEN MUKAAN

…ja miten rahdata kaikki nämä treeneihin? – Hommaamalla kelvolliset varustelaukut: Miekkailu on välineurheilua …ja varustelaukkuja.

HUONOKUNTOISET VARUSTEET EIVÄT KELPAA

Huonot ja huonokuntoiset varusteet eivät kelpaa. Huonoin mahdollinen varuste on sellainen, joka näyttää suojaavan, mutta ei sitten kunnolla suojaakaan. Varmista varusteostoksia tehdessäsi, että varusteet täyttävät seuranturvallisuusvaatimukset. Esimerkiksi polvisuojat eivät saa liukua paikaltaan helposti ja miekkailumaskin täytyy sopiva ja hyvässä kunnossa. Polvisuojien on suojattava myös nivelten sivut ja säärisuojien on suojattava sääriluu polvisuojasta jalkaan, eikä polvisuojan ja säärisuojan väliin saa jäädä suojaamatonta kohtaa.

LOPPUTERVEHDYS

Harjoituksen päättyvät samalla aseen kanssa tehtävällä tervehdyksellä.

Advertisements